Benzin alırken dikkat ettiğimiz noktalardan biri de oktan sayısı. Peki bu oktan ne?

Oktan formülü C8H8 olan, renksiz, 126 °C kaynama noktası olan bir çeşit hidrokarbondur. Fakat bugünkü konumuz tabii ki bu değil otomobillerde oktan sayısı bize  benzinin ne kadar dirençli olduğunu gösteren bir sayıdır. Bu sayı yükseldikçe yani oktan artıkça benzinin yanması zorlaşır. Yani bilinenin aksine oktan yanmayı kolayşatıran değil zorlaştıran bir değerdir. Bunun bize sağladığı fayda ise benzinin motor içinde erken yanmasını ve vuruntu yapmasını engellemesidir.

Otomobillerde yanma odasında sıkışma aşamasında artan basınçtan dolayı benzin bazen kendiliğinden daha ateşleme olmadan alev alıp yanabilmekte bu da hem motora zarar vermekte hem de performans düşüklüğüne neden olmakta. Halk arasında da vuruntu diye bilinmekte.  Bu durumu engellemek için de yüksek oktanlı benzin tercih etmekteyiz. Tabii bunu yaparken aracımızı da dikkate almalıyız. Eğer aracımızın kullanım kılavuzunda belirtilen değerden daha yüksek oktanlı bir benzin kullanırsak da bu sefer yanma odasında benzinin daha geç alev almasına neden oluruz bu da yine performans kaybına ve motorun zarar görmesine neden olur.

Tabii işin daha da tekniğine girecek olursak yüksekliğe ve ortamın (yaşadığınız yerin) basıncına göre de benzinin yanmasında oynama olabilir bu değerlerde benzinin yanıcılığını değiştirir fakat bu kadar ayrıntıya şimdilik girmeye gerek görmüyorum. Yine de ek bilgi olarak yüksek rakımda yanıcılık azalır bunu da dip bot olarak vereyim 🙂

Kaç Oktan Benzin Kullanmalıyız?

Kısaca özetlemek gerekirse oktan benzinin ne kadar geç tutuşacağını gösteren bir değerdir. Aracınızın üreticisi kaç oktanlı benzin kullanmanız gerektiğini kitapçıklarda yazmıştır. Siz de üreticinin önerdiği oktan değerindeki yakıtları kullanmalısınız. Daha düşük veya yüksek oktanlı benzin kullanmamalısınız.

Bir cevap yazın